SEMANGAT JATI FAMILI REDHA

.................

Saturday, October 10, 2009

Nyak Hussein Dalam Kenangan



Keterangan gambar: dari kiri, Allahyarham Ibrahim Hussain (Dato' Ibrahim), Ismail Hussain (Tan Sri Ismail Hussain), Abdullah Hussain (Dato' Abdullah Hussain- Sasterawan Negara). Duduk ialah Mak Cik Shahrani yang sekarang ni masih tinggal di Pekan Sungai Limau Dalam.

Selalu yang ketinggalan dalam apa-apa berita mengenai ketiga-tiga bapa saudara saya diatas ialah bapa saya Allahyarham Hj Abdul Rahman Hussain dan dan Mak Lang Kalsom yang masih lagi ada kat Sungai Limau Dalam. Mungkin kerana mereka ni duduk di kampong. Itu sebab tak timbul nama-nama mereka ini.


Keterangan Gambar: Allahyarham Tok Wan Nyak Hussain (tengah) dan Allahyarhamah Tok Aishah (kanan). Berdiri di belakang ialah Pak Ndak Ein (Dato' Ibrahim) dan Mak Cik Shahrani.


Nyak Hussain b. Geutjik Asjik adalah anak sulung dari lima orang saudara. Adik-adiknya ialah Ibrahim, Laksamana, Ubit dan yang bongsu adalah Mulu seorang perempuan dan tinggal di Kampong Acheh Pidie. Ibu Nyak Hussein bernama Tjeot Poetroe (Cut Puteri).

1 comment:

  1. Assalammualaikum, saya wakil pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia amat berminat dan tertarik membaca kisah ini, namun bolehkah pihak tuan berkongsi sedikit kisah mengenai Datuk Abdullah Hussain semasa zaman kecilnya jika beserta gambar lebih menrik kerana kami ditugaskan untuk membuat sebuah dokumentari mengenai beliau.

    ReplyDelete